Geoblog.pl    GlobTrotuar    Podróże    Do Helsinek na dwóch kołach (z silnikiem)    Litewskie święto

Litewskie święto

Litwa
Litwa, Panevėžys

Jesteśmy już mocno zmęczeni, ale Panevezys jest nam po drodze. Nie byłem tam nigdy, ale kiedyś poznałem Litwinów mieszkających w tym mieście, całkiem miłych z resztą. Słyszałem też o licznych polonikach w tym mieście.

Wjeżdżamy do miasta i już na samym wjeździe dziwą nas ludzie zgromadzeni w kółkach i śpiewający... Na ulicach w sumie pusto, kiedy zatrzymaliśmy się, słychać było, że gdzieś w oddali jest jakiś koncert. Internet powiedział nam, że właśnie przypada kolejna rocznica koronacji Mendoga (Mindaugasa) pierwszego i jedynego króla (tak niektórzy twierdzą) w dziejach Litwy. Tego dnia Litwini zbierają się by wspólnie śpiewać hymn państwowy (to zapewne te zgromadzenia, które widzieliśmy).

Jedziemy pod katedrę, zamkniętą już z powodu późnej pory, w centrum królują niewysokie bloki... Wracamy się pod kościół św św Piotra i Pawła, gdzie znajduje się cmentarz polski.

Ściemnia się - ruszamy do Wilna.